Katarzyna Polak

Katarzyna Polak jest nauczycielką języka polskiego w Szkole Podstawowej Nr 42 im. bł. ks. Michała Sopoćki w Białymstoku. Fascynuje się możliwościami, jakie dają w procesie dydaktycznym nowoczesne technologie i stosuje je w swojej pracy. Potwierdzenie stosowania różnorodnych narzędzi znajduje się w formie mapy myśli w linku: http://bit.ly/KasiaPolak (publikacje również pod pseudonimem ‘kalopka’ – anagramem nazwiska i pierwszych liter imienia autorki) Jako nauczyciel języka polskiego wykorzystuje nowoczesne technologie i programy komputerowe w wielu obszarach pracy dydaktycznej. Nie boi się wprowadzać i testować nowych aplikacji i programów, jeśli tylko mają one potencjał edukacyjny, często do zastosowania TIK na zajęciach inspirują ją uczniowie. Do swojej pracy podchodzi z pasją i zaangażowaniem, wykazując się kreatywnym wykorzystaniem TIK na lekcjach języka polskiego, zajęciach pozalekcyjnych, przy działaniach promujących szkołę, w międzynarodowych i ogólnopolskich projektach, w pracy z uczniem szczególnie uzdolnionym, jak i potrzebującym wsparcia. Sama projektuje i tworzy przy pomocy różnych programów komputerowych większość pomocy dydaktycznych, takich jak gry, fiszki, patyczki, czy karty zadaniowe. Swoje pomysły prezentuje na blogu oraz udzielając się w wielu nauczycielskich grupach na Facebooku. Na uwagę zasługuje różnorodność stosowanych narzędzi i mnogość obszarów ich wykorzystania. Do obróbki plików dźwiękowych, komponowania muzyki, nagrywania i miksowania utworów wykorzystuje takie programy jak Magix Music Maker17 Premium, Chord Pulse2.0, Songsmith, Cool Edit Pro.2.0, Adobe Audition, GuitarPro 5, Audacity, Songify, AutoRap, ChromeMusicLab – SongMaker. W ten sposób powstało wiele piosenek edukacyjnych, jak chociażby „Ten zeszyt jest OK”, którą Katarzyna Polak skomponowała, napisała tekst, stworzyła aranżację, nagrała podkład oraz którą wykonała. Prezentacje tworzy w programach Prezi, Emaze, PowToon, Sway, PowerPoint Online, PictureTrail, czy MySimpleShow. Zajmuje się też obsługą programów i aplikacji graficznych do tworzenia ulotek, plakatów, pocztówek okolicznościowych, grafik reklamowych, logo imprez i konferencji, publikacji okolicznościowych, komiksów, newsletterów służących promocji szkoły i celom edukacyjnym, wykorzystując Adobe Photoshop CS3, CorelDRAWGraphics Suite X5, AAA Logo V31, QuarkPress 8, Microsoft Publisher, Scribus, Canva, Klex, PicMonkey, Noun Project, ChartGo, Tagxedo, Tagul, Wordle, Glogster, MakeBeliefdComix, StoryBoardThat, Pixton, Lunapic Używa też narzędzi do tworzenia filmów, takich jak Sony Vegas Pro 11, FilmoraGo, Animoto, Magisto, Quik GoPro, AniMaker, Lumen5, Amara, w tym aplikacji do robienia filmów poklatkowych z użyciem telefonu, np. Stop Motion Studio, Story Studio, Stop Motion. Tworzenie gier i materiałów dydaktycznych jest kolejnym sposobem stosowania TIK, tu wykorzystuje Kahoot, Quizizz, Quizlet, LearningApps, ClassTools, Wordwall, ScribbleMaps, Educaplay, Zondle, Flipquiz, Voicespicerecorder, Vokaroo, Voki, Superlame, Google Art, kody QR, ClasroomScreen, Story Dice, Name Dice, Story Telling Cubes, Word Cloud, Squla, Zdobywcy Wiedzy, Władcy Słów, a do tworzenia książeczek internetowych m.in. Issuu, Storybird, Flipsnack, Story Jumper, Youpublisher, Little Bird Tales, Mystorybook, Speakpipe. Nauczycielka realizuje projekty edukacyjne przy użyciu takich narzędzi jak eTwinning, Padlet, Symbaloo, GoogleDocs, WriteURL, grupy zamkniete na Facebooku. Ponadto, jako zagorzała zwolenniczka Oceniania Kształtującego, stosuje informację zwrotną również w formie wirtualnej, używając Plickers, Interankiety, Edmodo, Tricider, AnswerGarden, Lino, PollDaddy, a dzięki ClassDojo jest w ciągłym kontakcie z rodzicami uczniów. Dużo radości na zajęciach daje jej rozszerzona rzeczywistość, jak chociażby Quiver 3D, Aurasma, The Tiny Prince AR, Actionbound, Landscap AR. Działa też w Internecie, promując użycie nowoczesnych technologii – prowadzi bloga edukacyjnego http://kreaktywnanauka.blogspot.com/, fanpage’a SP42 w Białymstoku na Facebooku, współtworzy stronę szkoły (m.in. tworzy newsletter), ma kanał na Youtube. Wprowadza i realizuje innowacje edukacyjne, m.in. ”Kreatywna klasa” i „OK Zeszyt”, stosując elektroniczną informację zwrotną i elementy grywalizacji. Stara się również zarażać swoją pasją innych nauczycieli. Organizuje Konferencje metodyczne (np. „Kreatywność online i offline”), prowadzi szkolenia dla nauczycieli z użyciem narzędzi TIK (np. „Ocenianie Kształtujące w praktyce”), warsztaty dla nauczycieli („Uczeń jako aktywny uczestnik procesu dydaktycznego”), szkolenia rad pedagogicznych (np. „Aktywny uczeń – odkrzesłowione zajęcia. Nowoczesne narzędzia pracy”); jest też prelegentem na konferencjach (np. Konferencja Edukacyjna „Szkoła od Nowa 2. Od słów do czynów!”). W szkole organizuje lekcje otwarte i chętnie dzieli się wypracowanymi rozwiązaniami i gotowymi materiałami z innymi nauczycielami, tym bardziej, że jej zajęcia i projekty często wychodzą poza salę lekcyjną (np. QR Scavenger Hunts czy wirtualny EscapeRoom). Sama nieustannie się kształci oraz wzbogaca swój warsztat metodyczny i narzędziowy, szczególnie korzystając z nowoczesnych form doszkalania, takich jak szkolenia online, webinaria i e-learning (ukończyła ponad 100 szkoleń w roku 2017, m.in. w EduMach, Akademii Webinaru, Operonie, Lerni, Edunation, Online Edukacji, El-Dos, Nowej Erze, Mac). Angażuje również uczniów w projekty i akcje wymagające wykorzystania nowoczesnych technologii, inspiruje ich do wykorzystywania darmowych aplikacji i programów do uatrakcyjnienia efektów swojej pracy. Zagospodarowuje na zajęciach niedoceniane w edukacji narzędzie dydaktyczne – uczniowskie smartfony – do poszerzania wiedzy, kształcenia umiejętności i budowania kompetencji informatycznych. Odnosi sukcesy w procesie dydaktyczno-wychowawczym, potwierdzone wysokimi wynikami egzaminów zewnętrznych oraz sukcesami uczniów w konkursach, np. w VII Konkursie Literackim „Czytamy i piszemy”, czy w Ogólnopolskim Konkursie Twórczości Poetyckiej, II miejsce w Konkursie Recytatorskimi Poezji Śpiewanej w kategorii ‘poezja śpiewana’, I, II miejsce i wyróżnienie w Powiatowym Konkursie Recytatorskim Poezji Miłosnej, czy I miejsce w kategorii Najlepsza Kreacja Aktorska w I Przeglądzie Teatrów Szkolnych ”Teatr i świat wartości”. III miejsca w V Podlaskim Konkursie Recytatorskim „Boję się świata bez wartości” i XVI Miejskim Konkursie Recytatorskim twórczości Karola Wojtyły. Efektywnie i systematycznie pracuje z uczniami zarówno zdolnymi jak i mającymi problemy w nauce, prowadząc liczne zajęcia o charakterze artystycznym i profilaktyczno-wychowawczym: koło artystyczno-sceniczne, koło poetycko-muzyczne, koło teatralne „Kalambur”, warsztaty wokalne dla uczniów, warsztaty rękodzielnicze. Stworzyła wirtualny bank materiałów dydaktycznych dla uczniów, jak również opublikowała wybrane scenariusze przedstawień w Internecie. Tworzy autorskie scenariusze przedstawień teatralnych, układa aranżacje instrumentalne i nagrywa podkłady muzyczne, komponuje muzykę, pisze teksty utworów muzycznych, m.in. stworzyła hymn szkoły, czy piosenki do szkolnych musicali. Jednym z ważniejszych jej dokonań jest nagranie płyty długogrającej „To, co dajemy niczym jest…” z utworami poświęconymi patronowi szkoły, bł. ks. Michałowi Sopoćce. Skomponowała 11 piosenek, stworzyła i nagrała aranżacje muzyczne, przygotowywała uczniów do nagrania studyjnego. Łączy pasję muzyczna i umiejętności TIKowe aranżując, nagrywając i miksując skomponowane piosenki edukacyjne. Jest też współtwórcą i organizatorem Ogólnopolskiego Konkursu Twórczości Dzieci i Młodzieży poświęconego postaci patrona Miasta Białegostoku – Błogosławionemu księdzu Michałowi Sopoćce. Katarzyna Polak to nauczyciel stosujący nowoczesne technologie, otwarty na rozwój ucznia i swój własny, podążający za najnowszymi formami pracy, ambitny i pełen pasji.